Zasady funkcjonowania ośrodka interwencji kryzysowej działającego w ramach struktur Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Tucholi
Paragraf 1
Niniejsze zasady określają sposób funkcjonowania ośrodka interwencji kryzysowej działającego
w ramach struktur Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Tucholi – jego zadania, zakres
i zasady udzielania wsparcia oraz sposób organizacji.
Paragraf 2
Użyte w niniejszym dokumencie pojęcia i skróty oznaczają:
1) Adresat wsparcia – osoba będąca w kryzysie, będąca odbiorcą usług OIK lub zgłaszająca chęć z nich skorzystania;
2) Interwencja kryzysowa – zespół interdyscyplinarnych działań podejmowanych na rzecz osób i rodzin będących w stanie kryzysu. Celem interwencji kryzysowej jest przywrócenie równowagi psychicznej i umiejętności samodzielnego radzenia sobie, a dzięki temu zapobieganie przejściu reakcji kryzysowej w stan chronicznej niewydolności psychospołecznej (za Ministerstwo Rodziny, Pracy i Pomocy Społecznej, https://www.gov.pl/web/rodzina/interwencja-kryzysowa);
3) OIK – ośrodek interwencji kryzysowej działający w ramach struktur Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Tucholi;
4) PCPR – Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Tucholi, z siedzibą przy ul. Kościuszki 16, 89-500 Tuchola.
Paragraf 3
Adresaci wsparcia
1. Adresatami wsparcia świadczonego przez OIK są osoby i rodziny będące w stanie kryzysu mieszkający na terenie powiatu tucholskiego.
2. Cudzoziemcy i osoby, o których mowa w artykule 5a ustawy o pomocy społecznej, można udzielić schronienia na okres ważności zaświadczenia, o którym mowa w artykule 170 ustawy z dnia 12 grudnia 2013 roku o cudzoziemcach, lub na okres ważności zaświadczenia, o którym mowa w art. 41a ust. 1 ustawy z dnia 14 lipca 2006 r. o wjeździe na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, pobycie oraz wyjeździe z tego terytorium obywateli państw członkowskich Unii Europejskiej i członków ich rodzin, lub na okres ważności zezwolenia, o którym mowa w artykule 176 ustawy z dnia 12 grudnia 2013 r. o cudzoziemcach.
3. Matki z z małoletnimi dziećmi oraz kobiety w ciąży dotknięte przemocą lub znajdujące się w innej sytuacji kryzysowej w pierwszej kolejności mogą skorzystać, jako z wyspecjalizowanej w tym zakresie jednostki, z usług domu dla matek z małoletnimi dziećmi i kobiet w ciąży (do takich domów mogą być przyjmowani także ojcowie z małoletnimi dziećmi albo inne osoby sprawujące prawną opiekę nad dziećmi).
4. Osoby doświadczające przemocy domowej w pierwszej kolejności mogą skorzystać, jako z wyspecjalizowanej w tym zakresie jednostki, z usług Specjalistycznego Ośrodka Wsparcia dla Osób Doznających Przemocy Domowej w Tucholi.
5. OIK świadczy wsparcie bez względu na dochód i bez skierowania.
Paragraf 4
Zakres wsparcia
OIK świadczy adresatom wsparcia w zakresie przezwyciężania kryzysu poprzez udzielanie:
1) natychmiastowej specjalistycznej pomocy psychologicznej;
2) w zależności od potrzeb – poradnictwa socjalnego;
3) w zależności od potrzeb – poradnictwa prawnego;
4) w sytuacjach uzasadnionych – schronienia do 3 miesięcy.
Paragraf 5
Zasady udzielania natychmiastowej specjalistycznej pomocy psychologicznej
1. OIK zapewnia bezpłatnie, całodobowo wsparcie psychologiczne w sytuacji kryzysowej.
2. W celu skorzystania ze wsparcia Adresat może skontaktować się z PCPR poprzez podane na stronie internetowej kanały komunikacji:
1) telefon;
2) pocztę elektroniczną;
3) kontakt osobisty.
3. W sytuacjach nagłych podstawową formą komunikacji jest telefon. PCPR zapewnia, że
Pracownik PCPR odpowiedzialny za pracę OIK zobowiązany jest przyjąć zgłoszenie oraz niezwłocznie skontaktować się zatrudnionym psychologiem w celu organizacji pomocy.
4. Pomocy psychologicznej udziela się jednej z następujących form:
1) osobiście;
2) poprzez wykorzystanie kanałów komunikacji na odległość (telefon, wideorozmowy);
5. Adresat ma prawo wyboru preferowanej formy pomocy, a pracownik PCPR odpowiedzialny za pracę OIK ma obowiązek w miarę możliwości taką preferencję uwzględnić.
Paragraf 6
Zasady udzielania poradnictwa socjalnego i prawnego
1. Poradnictwo socjalne realizowane jest przez pracownika socjalnego i polega na:
1) udzielanie informacji, wskazówek i pomocy w zakresie rozwiązywania problemów osób i rodzin;
2) wsparcie w uzyskaniu pomocy ze strony innych instytucji i organizacji, w tym świadczeń pieniężnych;
3) udzielanie informacji o przysługujących prawach i uprawnieniach;
4) wsparcie w sytuacjach związanych z problemami w wypełnianiu funkcji opiekuńczo – wychowawczych.
2. Poradnictwo prawne realizowane jest przez prawnika i polega na udzielaniu porad w zakresie prawa rodzinnego, cywilnego, karnego oraz administracyjnego.
3. W celu skorzystania poradnictwa socjalnego lub prawnego Adresat może skontaktować się z PCPR poprzez podane na stronie internetowej kanały komunikacji:
1) telefon;
2) pocztę elektroniczną;
3) kontakt osobisty.
4. Pracownik PCPR odpowiedzialny za pracę OIK zobowiązany jest przyjąć zgłoszenie, skontaktować się zatrudnionym prawnikiem lub pracownikiem socjalnym w celu umówienia porady, a następnie poinformować o tym adresata.
5. Poradnictwa prawnego lub socjalnego udziela się w następujących formach:
1) osobiście;
2) poprzez wykorzystanie kanałów komunikacji na odległość (telefon, wideorozmowy);
3) pisemnie.
6. Adresat ma prawo wyboru preferowanej formy pomocy, a pracownik PCPR odpowiedzialny za pracę OIK ma obowiązek w miarę możliwości taką preferencję uwzględnić.
Paragraf 7
Zasady udzielania pomocy w formie schronienia
1. Schronienia w ramach interwencji kryzysowej udziela się na okres maksymalnie 3-miesięcy
w uzasadnionych przypadkach.
2. O możliwości udzielania pomocy w formie schronienia decyduje Dyrektor PCPR, a w przypadkach niecierpiących zwłoki pracownik odpowiedzialnych za sprawy związane z interwencja kryzysową (w takiej sytuacji pracownik zobowiązany jest do uzyskania zgody Dyrektora PCPR niezwłocznie, kiedy będzie taka możliwość).
3. Szczegółowe zasady funkcjonowania w schronieniu udzielonym w ramach interwencji kryzysowej określa regulamin porządkowy. Regulamin przyjęty jest odrębnych dokumentem.
4. Osoba korzystająca ze schronienia zobowiązana jest do zapoznania się i zaakceptowania regulaminu porządkowego najpóźniej w dniu rozpoczęcia korzystania z usługi. Brak akceptacji regulaminu może stanowić podstawę odmowy udzielania wsparcia w formie schronienia.
5. PCPR ma prawo zaprzestania udzielania schronienia w sytuacji nieprzestrzegania przez adresata wsparcia regulaminu porządkowego.
Paragraf 8
1. W obszarze funkcjonowania OIK obowiązują „Standardy ochrony małoletnich w Powiatowym Centrum Pomocy Rodzinie w Tucholi”. Pracownicy oraz inne osoby zaangażowane w świadczenie usług w ramach OIK zobowiązane są do zapoznania się i stosowania powyższego dokumentu.
Numery telefonów: Nr stacjonarny (dostępny w dniach roboczych w godzinach funkcjonowania Centrum): 52 559 2010 Nr telefonu komórkowego (dostępny całodobowo): 510 952 435 Adres email: sns@pcprtuchola.pl Adres: ul. Kościuszki 16, 89-500 Tuchola, piętro II, pokój 2.13